Paarden in het verkeer

Langzaam maar zeker gaan we weer richting voorjaar. Ook bij de recreatie paardensportliefhebbers begint het dan weer te kriebelen. Met paard, koets, medepassagiers en een goed gevulde picknickmand erop uit is een populaire manier geworden van vrijetijdsbesteding. Theo van der Velden trekt er ook graag op uit maar hij waarschuwt voorzichtig te zijn.

Paarden naar de Weebosch

De weg is van ons allemaal

Van het mooie plaatje van de aanspanning in de natuur, de rust en gezelligheid willen we met z’n allen genieten. Theo: “Als we erop uit trekken met onze paarden komen we ook anderen tegen zoals wandelaars, fietsers, motoren, mogelijk landbouwvoertuigen en soms ook auto’s. Op de verharde wegen rijden we vaak tussen groot aanbod van allerlei weggebruikers.
Weggebruikers weten soms niet dat paarden vluchtdieren zijn en bij mogelijk gevaar opeens anders reageren. Als je de tekst ‘Ongelukken met paard en koets’ intikt in Google krijg je pagina’s vol met ongelukken met maar al te vaak een verschrikkelijke afloop. Je vraagt je dan af hoe komt dit toch?”

Paarden mennen

Ongelukken

Volgens Theo zijn er een aantal parallellen te trekken met het dagelijkse aantal ongelukken in het verkeer. Denk hierbij aan onoplettendheid, afgeleid zijn, verkeerde ínschatting, niet goed toepassen van de regels, drank en zo zijn er nog meer te bedenken. ‘Kennis van zaken of onkunde’ komen niet vaak voor in dit rijtje. We zijn immers goed opgeleid, toch? En we hebben ons rijbewijs gehaald. Met recht kunnen we ons in alle eerlijkheid afvragen, hoe zit dat met het mennen van een paard of pony? Gezien het grote aantal ongelukken met paard en koets ligt het in de lijn der verwachtingen dat de overheid op enig moment gaat ingrijpen. Wat voor regels en verboden zullen we dan krijgen?”

Goed aanleren

Theo: “Elkaar de ruimte geven en respect voor elkaar hebben is een must voor alle weggebruikers. Een paard op een veilige manier in het hedendaagse verkeer te kunnen mennen is zeker niet zo simpel als het soms lijkt. Hier gaan vele trainingsuren aan vooraf en de fout om iets niet goed aan te leren is snel gemaakt. Het zal je maar gebeuren dat er wat misgaat en je de controle over je span even kwijt bent in een onverwachte situatie. Wat moeten we dan wel en vooral niet doen om te proberen calamiteiten te voorkomen. Vooral dat laatste is natuurlijk nog het meest belangrijk.”

Hinder

Heel wat gehaaste automobilisten ervaren een aanspanning als hinderlijk in het dagelijks verkeer. Theo: “Soms worden de meeste rare capriolen uitgehaald om zo snel mogelijk voorbij te kunnen. Dat hierdoor heel gevaarlijke situaties kunnen ontstaan realiseert men zich waarschijnlijk niet. Van alle vervoermiddelen is het aangespannen rijtuig het minst in staat zich aan plotselinge verkeerssituaties aan te passen door de snelheid op te voeren of te verminderen of door van richting te veranderen. In dat opzicht is de aangespannen rijder aanmerkelijk in het nadeel ten opzichte van de andere weggebruikers. Toch worden de aanspanningen door de verkeerswetgeving aangemerkt als zijnde bestuurders en moeten ze op de weg rijden en niet over het fietspad”.

Respect

In de opleiding voor het Menbewijs (vroeger het koetsiersbewijs genoemd) leren de koetsiers hoe zij in de natuur en in het verkeer zich moeten gedragen. Respect voor andere verkeersdeelnemers staat centraal maar dat moet natuurlijk van twee kanten komen. Rekening houden met elkaar en een gedegen opleiding zijn kernbegrippen bij het mennen van een aanspanning. Voor overige verkeersdeelnemers geldt: snelheid matigen en geen onverwachte bewegingen of geluiden kunnen een schrikreacties bij het paard voorkomen. Gelukkig zijn de meeste bestuurders wel paard vriendelijk en hebben ze respect voor de medeweggebruiker.